Pada 21 Julai 1869, Maharaja Abu Bakar
telah berkenan merasmikan pembinaan landasan kereta api yang menghubungkan
Johor Bahru dan Gunung Pulai. Majlis tersebut telah dilaporkan oleh
akhbar The Straits Times keluaran 24 Julai 1869.
Landasan sepanjang 32 kilometer ini dibina sepenuhnya menggunakan kayu termasuk
pelapik dan kunci landasannya yang juga dikenali sebagai “landasan kereta api
kayu”. Pada ketika Johor sememangnya kaya dengan khazanah
kayu-kayan yang berkualiti. Kerja pembinaannya dilaksanakan oleh pekerja Melayu
dan Jawa.
Landasan kereta api itu dibina bermula dari
Kampung Kereta Asap yang terletak berhadapan Istana Besar yang ada sekarang
melalui sebuah perkampungan atas air yang terletak berhampiran Hospital
Sultanah Aminah (ketika itu hospital belum wujud), Skudai dan berakhir di
Gunung Pulai.
Kampung yang dibina di atas air itu dihuni
oleh orang Melayu. Apabila kerja pembinaan landasan hendak dimulakan,
sebahagian penduduk dipindahkan ke kampong Tarom dan sebahagiannya ke Kampung
Baru di Jalan Abdul Samad. Kedua-dua kampong ini masih wujud sehingga ke hari
ini.
Gunung Pulai dipilih berdasarkan wawasan
ekonomi Maharaja Abu Bakar yang berpandangan bahawa kewujudan sistem
pengangkutan seperti kereta api akan membolehkan pembukaan ladang gambir dan
lada hitam di sepanjang laluan.
Selain itu, ketinggian Gunung Pulai 610
meter dari aras laut sesuai dijadikan pusat peranginan. Kereta api akan digunakan
bagi membawa pelancong ke sana kerana pada ketika itu tiada jalan raya.
Pembinaan landasan kereta api daripada kayu
ini adalah untuk kegunaan pengangkutan penduduk Johor, selain dapat
meningkatkan aktiviti ekonomi dan memajukan negeri Johor.
Lokomotif yang digunakan di atas landasan
kereta api kayu itu dibeli dari London pada 1874.
Pada tahun 1879, Thomas Heshop
Hill melaporkan dalam The Singapore Times bahawa kerja-kerja pembinaan
dihentikan ekoran tragedi lokomotif tergelincir dari landasan ketika diadakan
sesi percubaan. Salah satu sebab yang dikenal pasti ialah serangan anai-anai
terhadap kayu landasan.
Dengan kata lain, landasan kereta api kayu itu
tidak digunakan secara rasmil. Atas
sebab itu (agaknya) dalam catatan sejarah kereta api di Malaysia tidak menyebut
landasan kereta api kayu itu sebagai landasan kereta api pertama. Sebaliknya, landasan
kereta api Taiping ke Pelabuhan Weld yang mula digunakan pada 1 Jun 1885
dianggap sebagai landasan kereta api dan perkhidmatan kereta api yang pertama
di Malaysia.
Gambar - Gunung Pulai
No comments:
Post a Comment