Stesen Kereta Api Segamat mula beroperasi
pada tahun 1909 sebagai sebahagian daripada laluan kereta api Pantai Barat. Stesen
Segamat bukan sahaja dimanfaatkan penduduk Segamat, bahkan dari dari Tangkak (55
kilometer), Muar (80 kilometer) dan Muadzam Shah (50 kilomter), Pahang.
Perkhidmatan kereta api di Johor sebenarnya
telah bermula tahun 1866 lagi apabila landasan Johor Bahru – Gunung Pulai telah
dibuka pada zaman Sultan Abu Bakar, diikuti dengan projek kereta api di Muar.
Namun kedua-duanya tidak kekal lama.
Melalui perjanjian 1904, Federated Malay State Railway (FMSR) bersetuju untuk membina landasan kereta api dari sempadan Johor-Negeri Sembilan sejauh 193 kilometer.
Kerajaan Johor terpaksa berhutang untuk pembiayaan pembinaan landasan kereta api tersebut dengan membayar ansuran selama 21 tahun. Kerajaan Johor telah dapat menjelaskan hutang itu pada awal tahun 1918.
Dalam tahun 1909, keretapi telah
mulai sampai di pekan Rantau Panjang (kini dikenali Segamat).
Landasan di Negeri Johor siap sepenuhnya
pada 30 Jun 1909 dan pada 1 Julai 1909 upacara pelancaran perkhidmatan pertama
oleh Johor State Railways (JSR) bertempat di Stesen Kereta Api Segamat telah
dirasmikan dengan penuh gilang gemilang.
Landasan ini telah melengkapkan bagi Johor dari sempadan Negeri Sembilan dan
menyambung terus laluan ke utara.
Pada tahun 1924 stesen keretapi Segamat telah digantikan dengan bangunan baharu yang lebih besar di tempat yang sama.
Gambar atas - Stesen Segamat pada 28 Julai 1954
Gambar bawah - Stesen Segamat baharu
No comments:
Post a Comment