Wednesday 19 June 2024

MENDAPAT UNTUNG BERGANDA TANAM CEKUR

 
Cekur adalah sejenis pokok herba. Banyak khasiatnya yang telah dimanfaatkan penduduk di Malaysia. Ada orang buat campuran dalam masakan dan banyak juga dijadikan jamu untuk kesihatan. Ubat sakit gigi, ubat kuat pun banyak menggunakan cekur.
 
Tanam cekur tidak sukar. Kalau kita tanam boleh mendapat hasilnya antara 6-8 bulan. Cekur jenis tanaman tahan laaak. Biasanya ditanam di atas tanah. Tapi makan tahun hendak membesar. Jadi, untuk lebih mudah dan mendatangkan hasil yang baik, elok ditanam di dalam beg plastik dan menggunakan kaedah teknologi fertigasi.
 
Harga ubi cekur dijual secara borong RM15-RM25 sekilo di pasar. Kalau dapat membekal cekur kepada kilang jamu atau kilang kosmetik harganya boleh mencecah kepada RM45 sekilo. Cekur yang matang boleh dapat sehingga 3kg satu beg plastik. Betapa untungnya.
 
Selain ubi, daun cekur juga boleh dijual. Harganya RM7 - RM15 sekilo. Untung lagi.  
 
Menanam cekur boleh juga digandingkan dengan sayur yang lain. Antaranya tanam bersama kacang. Tanam kacang dapat dua musim. Dapat hasil kacang dan hasil cekur. Lagi-lagilah untung.
 
Cekur baik untuk dibuat jamu untuk wanita. Lebih lagi jika dicampur dengan herba yang lain macam kunyet hitam, halia dan banyak lagi. 10 kg cekur boleh membuat 500 botol air jamu dan dijual dengan harga RM5 sebotol. Lagi kaya.
 
Sumber asal – Coach Bahar.

No comments:

Post a Comment