Thursday 12 July 2018

KISAH KELEBIHAN ISTIGHFAR

Istighfar bermaksud memohon keampunan daripada Alllah. Manusia tidak bebas daripada melakukan dosa, sama ada kecil atau besar. Cara menghapuskan dosa adalah dengan istighfar. Beristighfar sebahagian proses bertaubat.
Banyak kebaikan beristighfar dan mengapa perlu diamalkan. Ambil pengajaran kelebihan beristighfar dari kisah Imam Hambali. 
Imam Ahmad bin Hambal dikenal juga sebagai Imam Hambali. Beliau penah menceritakan satu peristiwa.  
Suatu waktu (ketika saya sudah usia tua) saya tidak tahu kenapa ingin sekali menuju ke satu kota di Iraq. Padahal tidak ada janji dengan sesiapa dan tidak ada keperluan. Imam Ahmad pergi bersendirian menuju ke kota Bashrah. 
Ketika sampai di kota Bashrah, sudah masuk waktu Isyak. Dia singgah di sebuah masjid dan bersembahyang berjamaah di masjid itu. Hatinya berasa tenang dan kemudian ingin beristirahat. Tidak tahu arah yang ingin ditujuinya. 
Setelah ahli jemaah lain pulang, Imam Ahmad ingin tidur di masjid, tiba-tiba penjaga masjid datang menemui Imam Ahmad. 
Penjaga masjid: "Kenapa kamu di sini, syaikh?." (kata syaikh boleh digunakan untuk 3 maksud; untuk orang tua, orang kaya atau pun orang yang berilmu.
Imam Ahmad: "Saya ingin istirahat, saya musafir."
Penjaga masjid: "Tidak boleh, tidak boleh tidur di masjid." 
Panggilan syaikh oleh penjaga masjid itu bermaksud panggilan kepada orang tua, kerana penjaga masjid itu tidak mengenali Imam Ahmad, dan tentu tidak merujuk kepada orang berilmu.  
Penjaga masjid itu tidak tau yang lelaki itu adalah Imam Ahmad. Dan Imam Ahmad pun tidak memperkenalkan dirinya. Di Iraq, semua orang kenal siapa Imam Ahmad, seorang ulama besar dan ahli hadis. Zaman itu tidak ada kamera yang merakam gambar gambar sehingga orang tidak tau wajahnya, cuma namanya sahaja yang terkenal. 
Imam Ahmad telah diusir oleh penjaga masjid disuruh keluar dari masjid.
Setelah keluar masjid, dikuncinya pintu masjid. Lalu Imam Ahmad ingin tidur di birai masjid. 
Ketika sudah berbaring di birai masjid, penjaga masjid datang lagi dan marah-marah kepada Imam Ahmad.  
Penjaga masjid: "Kamu nak apa lagi syaikh?"
Imam Ahmad: “Saya nak tidur, saya musafir"
Penjaga masjid: “Di dalam masjid tidak boleh, di birai masjid juga tidak boleh."
Berhampiran masjid ada penjual roti (rumah kecil sekaligus untuk membuat dan menjual roti). Penjual roti ini sedang membuat adunan, sambil melihat kejadian Imam Ahmad diusir oleh penjaga masjid tadi.
Ketika Imam Ahmad sampai di jalanan, penjual roti itu memanggil dari jauh.
Penjual roti: "Mari syaikh, anda boleh menginap di tempat saya, saya punya tempat, meski pun kecil."
Imam Ahmad: "Baik".
Imam Ahmad masuk ke rumahnya, duduk di belakang penjual roti yang sedang membuat roti. Iman Ahmad tetap tidak memperkenalkan siapa dirinya, hanya memperkenalkan diri sebagai musafir.
Penjual roti ini punya perilaku baik dan memuliakan tetamu. Kalau Imam Ahmad mengajak bersembang, pasti dijawabnya. Kalau tidak, dia terus membuat adunan roti sambil melafazkan istighfar, "Astaghfirullah"
Ketika meletakkan garam, diucapkan astaghfirullah, memecah telur, astaghfirullah, mencampur gandum astaghfirullah. Dia senantiasa mengucapkan istighfar. Satu kebiasaan amat mulia. Imam Ahmad terus memerhatiknnya.
Lalu imam Ahmad bertanya: "Sudah berapa lama kamu lakukan ini?"
Penjual roti: "Sudah lama sekali syaikh, saya menjual roti sudah 30 tahun, jadi semenjak itu saya lakukan."
Imam Ahmad: "Apa hasil dari perbuatanmu ini?"
Penjual roti: "(lantaran wasilah istighfar) Tidak ada hajat atau keinginan yang saya minta, kecuali pasti dikabulkan Allah. Semua yang saya minta ya Allah... pasti saya akan dapat. Semua dikabulkan Allah kecuali satu, masih satu yang belum Allah beri."
Imam Ahmad lantas bertanya: "Apa itu?"
Kata penjual roti: "Saya minta kepada Allah supaya dipertemukan dengan Imam Ahmad."
Seketika itu juga Imam Ahmad bertakbir: "Allahu Akbar..! Allah telah mendatangkan saya jauh dari Bagdad datang ke Bashrah dan bahkan sampai diusir oleh penjaga masjid, ternyata kerana istighfarmu.”
Penjual roti itu terperanjat, memuji Allah, ternyata yang di depannya adalah Imam Ahmad. Dia terus memeluk dan mencium tangan Imam Ahmad.
(Sumber kisah: Kitab Manakib Imam Ahmad)
Sabda Rasulullah SAW bermaksud: "Siapa yang menjaga istighfar, maka Allah akan menjadikan jalan keluar baginya dari semua masalah dan Allah akan berikan rezeki dari jalan yang tidak disangka-sangkanya."

No comments:

Post a Comment