Tuesday 29 May 2018

MINUM KOPI PUNCA DARAH TINGGI

Kopi mengandungi kafeina yang bersifat meningkatkan tekanan darah. Jadi, ramai orang yang mengalami tekanan darah normal berhenti daripad meminum kopi.

Sebenarnya, peningkatan darah berlaku secara sementara. Sesetengah peminum kopi tegar mengalami toleran terhadap kopi. Mereka langsung tidak mengalami peningkatan tekanan darah pada jangka panjang.

Itulah sebabnya kadang-kadang kita dengar, terdapat individu yang biasa minum kopi bercawan-cawan setiap hari namun mereka tidak mengalami tekanan darah tinggi hingga umur tua.

Maksudnya ialah kesan fisiologi dari segi peningkatan tekanan darah akibat minum kopi secara tegar adalah berbeza-beza antara seseorang dengan yang lain. 

Orang Barat minum kopi tanpa gula atau gula yang ditambah pada jumlah ala kadar. Orang Timur termasuk penduduk negara kita tidak mengira bangsa memang terkenal minum kopi bergula. Minum kopi susu pada hakikatnya juga mengandungi gula.

Keburukan penambahan gula dalam kopi seperti yang biasa dilakukan oleh penduduk di negara-negara Timur ialah ia meningkatkan paras insulin di mana jika ia diambil secara kerap dipercayai akan menyebabkan pembentukan kekebalan insulin.

Kekebalan insulin merujuk kepada keadaan di mana hormon insulin tidak dapat berlabuh pada reseptor insulin yang terletak pada membran plasma atau membran sel.

Jika berlaku secara berterusan ia dikatakan boleh menyebabkan pembentukan diabetes jenis 2.

Sesetengah pakar berpendapat penambahan susu, krimer bukan berasaskan susu, gula, pelbagai jenis pemanis lain dan perisa ke dalam bancuhan kopi menyebabkan peminum tidak dapat mengecap sifat terapeutik kopi. Amalan tersebut juga dipercayai berpotensi berbahaya kepada kesihatan.

Gabungan pelbagai antioksidan semula jadi kopi merupakan sebahagian dari bahan yang membantu peminum kopi menjadi sihat. Kajian menunjukkan penambahan susu dalam kopi boleh mengganggu penyerapan asid chlorogenic.

No comments:

Post a Comment