Kisah
perubahan kiblat berlaku pada tahun kedua Hijrah. Rasulullah SAW menunaikan
solat menghadap ke Baitulmaqdis selama kira-kira 17 bulan, tetapi Baginda ingin menghadap ke arah Kaabah sebagai
kiblatnya.
Selepas
diperintahkan Allah SWT untuk berpaling ke Kaabah, solat pertama dilakukan
Baginda ialah solat Asar
yang diikuti beberapa orang sahabat. Sesudah itu, seorang sahabat keluar dari
masjid dan melihat dalam masjid lain jemaah sedang rukuk dan masih menghadap ke
arah Baitulmaqdis.
Perubahan
arah kiblat adalah satu tamparan cukup hebat kepada kaum Yahudi yang selama ini
berbangga dengan kiblat mereka iaitu Baitulmaqdis hingga mencemuh dan mengejek
umat Islam kerana terpaksa bergantung dan mengikut walaupun dalam menentukan
arah solat pada ketika itu.
Malah,
kewajipan bersolat menghadap kiblat adalah satu perintah dan ketetapan daripada
Allah dan sesiapa saja tidak boleh mempersoalkan mengapa perlu menghadap Kaabah
apabila melakukan solat.
Inilah
sebenarnya konsep ketaatan, kepatuhan mutlak hanya kepada Allah saja dalam apa
juga keadaan dan tidak boleh disamakan dengan ketaatan kepada makhluk.
.
Berkaitan
Kaabah, Rasulullah bersabda: “Kaabah itu kiblat bagi orang yang di dalam masjid, dan
masjid itu bagi orang yang di Tanah Haram (Makkah), dan Haram (Makkah) itu
kiblat bagi penduduk bumi dari barat hingga ke timur daripada umatku.” (Hadis riwayat Al-Qurthubi)
Kemuncak
peristiwa itu ialah ia melambangkan kebenaran daripada Allah untuk kembali berkiblatkan
Kaabah, sekali gus ia adalah contoh doa Rasulullah yang dikabulkan Allah. Ia
kerana Rasulullah sudah
lama mengangkat tangannya berdoa dan memandang ke langit meminta pertukaran
kiblat ke Kaabah.
Permintaan
Rasulullah diperkenankan oleh Allah pada pertengahan bulan Syaaban.
Seterusnya,
sebahagian kaum Muslimin berkata: “Kami
ingin mengetahui mengenai orang yang meninggal dunia sebelum pemindahan kiblat (dari Baitulmaqdis ke Kaabah).
Bagaimana juga dengan ibadat solat kami sebelum ini ketika kami masih menghadap
ke arah Baitulmaqdis.”
Maka
turunlah ayat 143 surah al-Baqarah yang menegaskan bahawa Allah tidak akan
mensia-siakan iman mereka yang beribadah menurut ketentuan ketika itu.
Firman
Allah: “Dan demikianlah (sebagaimana Kami telah memimpin kamu
ke jalan yang lurus), Kami jadikan kamu (wahai umat Muhammad) satu umat yang
pilihan lagi adil, supaya kamu layak menjadi orang yang memberi keterangan
kepada umat manusia (tentang yang benar dan yang salah) dan Rasulullah
(Muhammad) juga akan menjadi orang yang menerangkan kebenaran perbuatan kamu.
(Sebenarnya kiblat kamu ialah Kaabah) Dan tidaklah Kami jadikan kiblat yang
engkau mengadapnya dahulu itu (wahai Muhammad), melainkan untuk Kami mengetahui
tentang siapakah yang benar-benar mengikut Rasul (serta membenarkannya) dan
siapa pula yang berpaling tadah (berbalik kepada kekufurannya). Dan
sesungguhnya (soal peralihan arah kiblat) itu adalah amat berat (untuk
diterima) kecuali kepada orang-orang yang telah diberikan Allah petunjuk
hidayah dan Allah tidak akan menghilangkan (bukti) iman kamu. Sesungguhnya
Allah Amat melimpah belas kasihan dan rahmatNya kepada orang-orang (yang
beriman).” (Surah
al-Baqarah, ayat 143)
.
Mafhumnya
ayat suci di atas menegaskan kedudukan umat Islam sebagai umat pilihan dan
pertengahan serta akan menjadi saksi pada hari akhirat kepada umat sebelum ini.
Umat pilihan atau pertengahan itu bermaksud tidak hanya mementingkan kerohanian
dan kebendaan semata-mata, tetapi wasatiyyah (berada di tengah-tengah).
Saksama
dalam mementingkan dunia dan akhirat, kerohanian dan kebendaan, perseorangan
dan masyarakat. Pertimbangan dan pengetahuannya mengenai baik atau buruk
sesuatu perkara itu adalah adil, benar dan sah. Umat yang sedemikian, lebih
layak memberi keterangan kepada orang lain.
Demikianlah
hikmah dan pengajaran yang tersurat dan tersirat di sebalik peristiwa perubahan
kiblat yang menjadi satu kewajipan yang perlu ditaati oleh setiap Muslim ketika
menunaikan ibadat solat lima waktu ke arah Kaabah kerana kewajipan solat
menghadap ke Kaabah menunjukkan konsep kepatuhan mutlak seorang muslim.
No comments:
Post a Comment