Tuesday 6 August 2024

MAKANAN PERLU DIJAUHI PENGIDAP SAKIT USUS

 
Penyakit berkaitan usus bukan perkara kecil. Penderita penyakit berkaitan usus akan menghadapi rasa tidak selesa jika makan jenis makanan tertentu. Terdapat makanan yang harus dihadkan atau dielakkan oleh penghidap penyakit perut.

Makanan tersebut ialah:
 
- Makanan pedas panas dan rempah ratus: Makanan pedas panas, seperti cili, lada, bawang putih, bawang merah dan rempah kuat lain boleh meningkatkan asid perut dan merengsakan lapisan perut.
 
- Makanan tinggi lemak: Makanan berminyak, makanan bergoreng, daging berlemak boleh meningkatkan risiko peningkatan asid perut dan meningkatkan kemungkinan masalah perut.
 
- Kafein dan minuman berkarbonat: Kopi, teh hitam, air berkarbonat dan minuman ringan berkafein boleh meningkatkan asid perut dan menyebabkan kerengsaan.
 
- Alkohol dan minuman beralkohol: Alkohol boleh merengsakan lapisan perut dan mudah menyebabkan gejala yang tidak menyenangkan.
 
- Susu dan produk tenusu: Sesetengah orang yang menghidap gastroparesis tidak dapat mencerna laktosa (gula dalam susu), jadi susu dan produk tenusu boleh menjadi tidak selesa dan sukar dihadam.
 
- Makanan berasid: Makanan masam seperti oren, limau, tomato, limau dan makanan berasid lain boleh meningkatkan asid perut.
 
- Makanan berasid seperti sayur cruciferous: Sayur cruciferous boleh merengsakan lapisan perut.
 
- Makanan yang mengandungi serat: Makanan yang mengandungi serat boleh menjadi sukar untuk dihadam dan meningkatkan risiko kerengsaan perut.
 
- Makanan panas atau sejuk: Makanan yang terlalu panas atau sejuk boleh merengsakan lapisan perut.

No comments:

Post a Comment