Monday 12 October 2020

BERCAKAP BENAR ELAK DITIMPA LAKNAT JAUHI PERKATAAN DUSTA


Sesungguhnya, iman tidak hanya diucapkan di lidah, tetapi terbukti melalui perbuatan. Orang benar-benar beriman akan melakukan apa yang disuruh dan menjauhkan apa yang dilarang. Sesungguhnya berbohong itu amat ditegah. Sebab itu, orang yang benar-benar beriman tidak akan berbohong.

Sabda Rasulullah bermaksud: “Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari kiamat, maka hendaklah dia berkata yang baik maupun dia diam.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).

Berkata yang baik termasuklah bercakap perkara yang benar. Jika tidak ada perkara penting hendak dicakapkan, maka adalah lebih baik kita berdiam diri.

Kebanyakan daripada kita bercakap perkara yang tidak benar semata-mata sebagai 'modal' untuk bercakap agar kelihatan ramah dan serba tahu. Sikap ini mengundang dosa, sedangkan sebenarnya tidak ada pun 'keperluan' dia berbohong.

Dalam hadis lain pula dikatakan tidak lurus (sempurna) iman seseorang yang tidak lurus pada lidahnya. Hadis diriwayatkan oleh Ibnu Adid-Dunya bermaksud: “Tidak akan lurus iman seseorang hamba, sehingga lurus pula hatinya, dan tidak akan lurus hatinya sehinggalah lurus lurus pula lidahnya. Dan seseorang hamba tidak akan masuk syurga selagi tetangganya belum aman daripada kejahatannya.”

Maka, hendaklah sesiapa mengaku dirinya beriman menjauhkan diri daripada mengeluarkan perkataan-perkataan dusta. Firman Allah dalam surah al-Hajj, ayat 30 bermaksud: “Jauhilah perkataan-perkataan dusta.”  

Sesiapa berbuat bohong adalah layak ditimpakan laknat daripada Allah. Tiada keberkatan dan rahmat Allah kepada pembohong. Firman Allah bermaksud: “Agar laknat Allah itu ditimpakan kepada orang-orang yang berbohong.” (Surah Ali Imran, ayat 61).

Berdasarkan kepada ketegasan larangan berbohong, maka tidak benar jika dikatakan ada bohong sunat. Bohong sunat istilah biasa digunakan bagi ‘menghalalkan’ bohong. Semua pembohongan diharamkan, melainkan atas dasar terpaksa. Kalaupun hendak dikatakan bohong itu diperlukan, lebih manis jika diucapkan 'bohong harus' atau 'bohong terpaksa'.

Namun, perbuatan bohong terpaksa yang dibenarkan ini tidak termasuk dalam mempertahankan diri di mahkamah. Di mahkamah adalah tempat mencari keadilan dan bercakap sesuatu yang benar biarpun sesuatu yang pasti mendatangkan diri atau sidituduh dijatuhi hukuman.

Islam membenarkan dilakukan perbuatan pada asalnya diharamkan, dilakukan dalam keadaan terpaksa bagi mengelak daripada keburukan. Dalam hal ini ada ketikanya kita dibenarkan berbohong untuk mengelak perkara buruk atau mendapat kebaikan.

Firman Allah dalam surah al-Anam, ayat 119 bermaksud: “Sedang Dia (Allah) telah jelaskan kepada kamu apa-apa yang diharamkan-Nya ke atas kamu, kecuali apabila yang terpaksa.”


No comments:

Post a Comment