Sabda
Rasulullah bermaksud: “Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari kiamat, maka hendaklah
dia berkata yang baik maupun dia diam.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).
Berkata
yang baik termasuklah bercakap perkara yang benar. Jika tidak ada perkara
penting hendak dicakapkan, maka adalah lebih baik kita berdiam diri.
Kebanyakan
daripada kita bercakap perkara yang tidak benar semata-mata sebagai 'modal'
untuk bercakap agar kelihatan ramah dan serba tahu. Sikap ini mengundang dosa,
sedangkan sebenarnya tidak ada pun 'keperluan' dia berbohong.
Dalam
hadis lain pula dikatakan tidak lurus (sempurna) iman seseorang yang tidak
lurus pada lidahnya. Hadis diriwayatkan oleh Ibnu Adid-Dunya bermaksud: “Tidak
akan lurus iman seseorang hamba, sehingga lurus pula hatinya, dan tidak akan
lurus hatinya sehinggalah lurus lurus pula lidahnya. Dan seseorang hamba tidak
akan masuk syurga selagi tetangganya belum aman daripada kejahatannya.”
Maka,
hendaklah sesiapa mengaku dirinya beriman menjauhkan diri daripada mengeluarkan
perkataan-perkataan dusta. Firman Allah dalam surah al-Hajj, ayat 30 bermaksud:
“Jauhilah perkataan-perkataan dusta.”
Sesiapa
berbuat bohong adalah layak ditimpakan laknat daripada Allah. Tiada keberkatan
dan rahmat Allah kepada pembohong. Firman Allah bermaksud: “Agar laknat Allah
itu ditimpakan kepada orang-orang yang berbohong.” (Surah Ali Imran, ayat 61).
Berdasarkan
kepada ketegasan larangan berbohong, maka tidak benar jika dikatakan ada bohong
sunat. Bohong sunat istilah biasa digunakan bagi ‘menghalalkan’ bohong. Semua
pembohongan diharamkan, melainkan atas dasar terpaksa. Kalaupun hendak
dikatakan bohong itu diperlukan, lebih manis jika diucapkan 'bohong harus' atau
'bohong terpaksa'.
Namun,
perbuatan bohong terpaksa yang dibenarkan ini tidak termasuk dalam
mempertahankan diri di mahkamah. Di mahkamah adalah tempat mencari keadilan dan
bercakap sesuatu yang benar biarpun sesuatu yang pasti mendatangkan diri atau
sidituduh dijatuhi hukuman.
Islam
membenarkan dilakukan perbuatan pada asalnya diharamkan, dilakukan dalam
keadaan terpaksa bagi mengelak daripada keburukan. Dalam hal ini ada ketikanya
kita dibenarkan berbohong untuk mengelak perkara buruk atau mendapat kebaikan.
Firman
Allah dalam surah al-Anam, ayat 119 bermaksud: “Sedang Dia (Allah) telah
jelaskan kepada kamu apa-apa yang diharamkan-Nya ke atas kamu, kecuali apabila
yang terpaksa.”
No comments:
Post a Comment