Apabila memasuki bulan Rejab, maka banyak
individu membuat hantaran di media sosial mengenai doa: “Ya Allah, Kau
berkatilah kepada kami pada bulan Rejab dan Sya’ban dan Kau berkatikanlah
(pertemukan kami dengan bulan Ramadhan) kepada kami pada bulan Ramadhan”.
Doa itu disandarkan kepada sebuah hadis. Persoalannya, apakah status hadis tersebut?
Mari kita membuat takhrij lafaz “doa” tersebut. Takhrij ialah proses menyandarkan atau menunjukkan kedudukan sesuatu hadis pada sumber asalnya yang diriwayatkan secara bersanad dan menerangkan statusnya jika perlu.
Antara kitab-kitab yang menyebut lafaz doa
seperti di atas adalah:
Di dalam Musnad Imam Ahmad: Diriwayatkan
oleh Anas bin Malik RA, bahawa Nabi SAW apabila masuknya bulan Rejab, Baginda
SAW bersabda bermaksud: “Ya Allah, Kau berkatilah kepada kami pada bulan Rejab
dan Syaban dan Kau berkatikanlah kepada kami pada bulan Ramadan”. Baginda SAW
bersabda lagi: “Malam Jumaat adalah mulia dan harinya terang benderang”. (Hadis
riwayat Ahmad, no. 2228)
Imam Ibn Sunni, Imam al-Baihaqi, Imam
al-Bazzar dan Abu Nuaim juga menyebut hadis ini di dalam kitab mereka:
Diriwayatkan oleh Anas bin Malik RA, bahawa Nabi SAW apabila masuknya bulan
Rejab, Baginda SAW bersabda yang bermaksud: “Ya Allah, Kau berkatilah kepada
kami pada bulan Rejab dan Syaban dan Kau pertemukan kami dengan bulan
Ramadan”. Baginda SAW bersabda lagi: “Malam Jumaat adalah mulia dan harinya
terang benderang”. [Ibn Sunni, Amal al-Yaum wa al-Lailah, 1:610,
al-Baihaqi, Syu’ab al-Iman, 5:348, no. Hadith 3534, al-Bazzar, Musnad al-Bazzar,
13:117, no. Hadith 6496 dan Abu Nuaim, Hilyah al-Awliya’, 6:269]
Hadis ini dihukum daif pada sanadnya oleh para ulama hadis. Antaranya ialah:
Imam al-Nawawi. [Al-Azkar, 1:189]
Imam Ibn Rejab. [Lathaif al-Ma’arif, 1:121]
Syeikh Syu’aib al-Arnaout. [Sunan Abu Daud, 4: 180]
Di dalam sanad hadis ini terdapat dua kecacatan sebagaimana yang dinyatakan oleh ahli hadis:
Pertama: Pada Zaidah bin Abi al-Ruqqad
- Imam al-Bukhari, al-Nasa’ie dan al-Hafiz Ibn Hajar menghukumnya sebagai “mungkar al-Hadith”.
- Abu Hatim mengatakan bahawa “riwayat Zaidah daripada Ziyad adalah riwayat yang marfu’ tetapi mungkar dan kita tidak mengetahui adakah ia (hadith) daripadanya atau daripada Ziyad”.
Kedua : Pada Ziyad al-Numairiy
- Ibn Ma’in dan Abu Daud “mengdaifkannya”.
- Abu Hatim mengatakaan “ditulis hadishnya tetapi tidak boleh berhujah dengannya”.
- Ibn Hibban menyatakan di dalam “al-Thiqat bahawa dia (Ziyad) tersalah dan di dalam al-Majruhin sebagai mungkar al-Hadis. Dia meriwayatkan daripada Anas perkara-perkara yang tidak menyamai hadis daripada orang yang thiqat dan tidak boleh mengambilnya sebagai hujah”.
- Al-Hafiz Ibn Hajar mengatakan dia (Ziyad) adalah “dhaif”.
Setelah dilihat pendapat para ulama berkaitan kesahihan hadis ini, maka cenderung untuk mengatakan bahawa hadis ini sanadnya teramat lemah kerana padanya terdapat dua orang perawi yang bermasalah serta pada masa yang sama kita tidak boleh menyandarkannya kepada Rasulullah SAW.
Walau bagaimanapun, matan atau teks hadis
tersebut tidak mempunyai masalah jika kita ingin berdoa dengannya. Ini kerana
di dalam berdoa, kita dituntut untuk berdoa dan meminta apa sahaja kepada Allah
SWT selagimana perkara yang diminta itu tidak bertentangan dengan syariat
Islam.
SUMBER ASAL
Doa itu disandarkan kepada sebuah hadis. Persoalannya, apakah status hadis tersebut?
Mari kita membuat takhrij lafaz “doa” tersebut. Takhrij ialah proses menyandarkan atau menunjukkan kedudukan sesuatu hadis pada sumber asalnya yang diriwayatkan secara bersanad dan menerangkan statusnya jika perlu.
Hadis ini dihukum daif pada sanadnya oleh para ulama hadis. Antaranya ialah:
Imam al-Nawawi. [Al-Azkar, 1:189]
Imam Ibn Rejab. [Lathaif al-Ma’arif, 1:121]
Syeikh Syu’aib al-Arnaout. [Sunan Abu Daud, 4: 180]
Di dalam sanad hadis ini terdapat dua kecacatan sebagaimana yang dinyatakan oleh ahli hadis:
- Imam al-Bukhari, al-Nasa’ie dan al-Hafiz Ibn Hajar menghukumnya sebagai “mungkar al-Hadith”.
- Abu Hatim mengatakan bahawa “riwayat Zaidah daripada Ziyad adalah riwayat yang marfu’ tetapi mungkar dan kita tidak mengetahui adakah ia (hadith) daripadanya atau daripada Ziyad”.
Kedua : Pada Ziyad al-Numairiy
- Ibn Ma’in dan Abu Daud “mengdaifkannya”.
- Abu Hatim mengatakaan “ditulis hadishnya tetapi tidak boleh berhujah dengannya”.
- Ibn Hibban menyatakan di dalam “al-Thiqat bahawa dia (Ziyad) tersalah dan di dalam al-Majruhin sebagai mungkar al-Hadis. Dia meriwayatkan daripada Anas perkara-perkara yang tidak menyamai hadis daripada orang yang thiqat dan tidak boleh mengambilnya sebagai hujah”.
- Al-Hafiz Ibn Hajar mengatakan dia (Ziyad) adalah “dhaif”.
Setelah dilihat pendapat para ulama berkaitan kesahihan hadis ini, maka cenderung untuk mengatakan bahawa hadis ini sanadnya teramat lemah kerana padanya terdapat dua orang perawi yang bermasalah serta pada masa yang sama kita tidak boleh menyandarkannya kepada Rasulullah SAW.
SUMBER ASAL
No comments:
Post a Comment