Wednesday 31 January 2024

KEINDAHAN TASIK KENYIR AMAT MEMUKAU

 
Tasik Kenyir terletak di tengah-tengah Negeri Terengganu, dan merangkumi lebih daripada 260 kilometer persegi, Tasik Kenyir adalah tasik buatan manusia yang terbesar di Asia Tenggara. Ia dikelilingi oleh hutan hujan tertua di dunia.
 
Empangan Kenyir dibina bagi kegunaan janakuasa tenaga hidro elektrik yang dibina pada sekitar 1980-an.
 
Bagi tujuan itu, kira-kira sembilan kampung 'dikorbankan' yang mana dahulunya dihuni oleh penduduk iaitu Kampung Melur, Kelitok, Berching, Petang, Mentong, Melaka, Kuala Terenggan, Kerbak dan Belimbing.
 
Takungan air telah menenggelamkan bukan sahaja kawasan kampung dan hutan, bahkan bukit bukau. Bukit-bukau yang tingginya kurang dari 138 meter dari aras laut juga turut tenggelam. Hanya puncak-puncak bukit yang mempunyai ketinggian melebihi 138 meter yang timbul membentuk 340 buah pulau dalam tasik ini.
 
Tasik Kenyir adalah rumah kepada lebih daripada 14 air terjun lata, air penyejukan, jeram-jeram dan sungai, sebagai tempat kudus ideal untuk pelbagai spesies ikan air tawar dan eksotik hidupan liar. Flora dan fauna hidup di dalam landskap yang luas dan harta karun penemuan dan pengembaraan untuk pencinta alam semula jadi.
 
Keindahan flora dan fauna serta kekayaan biodiversiti di Tasik Kenyir, Terengganu, tidak dapat disangkal lagi.
 
Kicauan beburung di hening pagi begitu mengujakan dan ia seakan menggamit memori zaman silam sebelum internet diperkenalkan secara meluas.
 
Kejernihan air yang menghijau begitu memukau dan menyejukkan mata siapa sahaja yang memandang.
 
Kini Tasik kenyir menjadi salah sebuah destinasi yang wajib dikunjungi oleh pelancong.
Impak penubuhan empangan Jenagor membawa limpahan rezeki kepada penduduk sekitar Hulu Terengganu itu.
 
Keunikan sering menjadi tumpuan pengunjung seperti Taman Herba, air terjun, taman rama-rama, taman orkid, Gua Bewah, santuari kelah dan pelbagai lagi. Ternyata penawaran perkhidmatan rumah bot yang menjadi trend percutian berkumpulan merancakkan lagi kegiatan ekonomi setempat selain menawarkan pakej istimewa buat kaki pancing.

No comments:

Post a Comment