Lihat gambar di atas. Apa yang anda lihat?
Kambing atau burung? Ada yang mengatakan dia melihat itu adalah gambar kepala
kambing. Manakala ada yang lain pula mengatakan itu kepala burung. Sebenarnya
gambar apa itu?
Minda manusia akan memproses apa yang
dilihat, tetapi setiap orang mempunyai pandangan berbeza terutama apabila ada wujud
kekeliruan optik yang akan menyebabkan berlaku perbezaan gambaran sebenar apa
yang dilihat.
Melihat gambar yang sama, tetapi gambaran
imej yang diterjemahkan oleh minda adalah berbeza. Sebenarnya, begitulah dalam
soal menterjemahkan sesuatu perkara, pendapat, formula dan sebagainya.
Maka untuk mengurangkan “konflik”
perbezaan, apa-apa juga perkara yang hadapi atau dilalui perlu dalam keadaan
diri yang tenang, berfikiran jauh dan jauhkan perasaan prejudis dan membuat
keputusan sebelum berfikir.
Komunikasi biasa terhalang
atau terganggu apabila pihak terlibat saling meragui dan cuba mencari kesalahan
pihak lain. Akibat situasi itu, mereka tidak menumpukan kepada apa yang
dibincangkan. Masing-masing merasakan mereka akan menjadi mangsa kepada
pihak lain.
Sebab itu, setiap
komunikasi perlu diadakan dengan jujur dan ikhlas. Apa yang dibincangkan
itu tidak ada agenda atau maksud yang tersembunyi. Apa yang dibincangkan
adalah secara berfokus dan masing-masing ingin mendapat kebaikan.
Komunikasi tanpa prejudis
akan berlaku dengan ikhlas dan ia pasti akan berjalan lancar. Kita tidak perlu
memikirkan perkara terselindung yang berniat jahat. Mereka tidak perlu
merahsiakan perkara yang tidak sepatutnya dirahsiakan.
Namun, tidak pula bermaksud
semua perkara perlu dipersetujui. Apa yang dibincangkan perlu berdasarkan
kepada matlamat yang ingin dicapai. Maka, jika ada perkara tidak patut
dipersetujui, perkara itu kena dipertahankan.
Dengan kata lain,
berkomunikasi tanpa prejudis bukan bermakna semua boleh dan tidak ada
bantahan. Perbincangan memang ada yang tidak sefahaman. Justeru,
komunikasi secara bijaksana dan tertib mesti diamalkan selalu. Berilah peluang
setiap orang memberi pandangan dan harapan mereka.
Kita jangan mudah
tersinggung jika ada apa yang diperkatakan oleh pihak lain tidak menepati apa
yang kita inginkan. Jangan mudah membuat penilaian buruk atau menyalahkan pihak
lain.
Setiap orang ada pandangan
dan pendapat. Raikan dan hargai perbezaan pendapat itu. Perbezaan ini mungkin
memberi satu dimensi baru dalam pemikiran dan pendapat kita. Berfikir secara
positif dan hasilnya juga akan positif.
Kalau kita bersedia memberi
ruang lebih luas dalam minda kita mengenai pendapat orang lain, akan memberi
kita kematangan berfikir. Kita akan lebih mempunyai pilihan dalam membuat
keputusan. Itu dinamakan pemikiran terbuka dan mengelak perkara jumud.
Sikap hanya menganggap
pendapat diri sahaja yang betul tidak patut diamalkan. Itu satu sikap ego dan
tidak mahu menerima pandangan orang lain. Pendapat dan perbuatan orang lain
semuanya salah dan tidak menepati kehendak. Inilah punca berlaku krisis dalam
hubungan dan pengurusan.
Konflik dan krisis dalam
pengurusan organisasi merupakan keadaan yang menyebabkan pertembungan kehendak,
matlamat, konsep dan cara-cara untuk mengurus serta membawa organisasi ke
hadapan. Untuk mengatasi konflik itu perlu kepada keterbukaan minda. Buangkan
sikap prejudis dan berasa hanya diri sendiri betul.
Konflik, dalam maksud yang
mudah dapat dihurai sebagai perbezaan pendapat antara dua pihak yang membawa
kepada percanggahan. Konflik tidak pernah diselesaikan apabila keputusan yang
terhasil tidak mewakili kepentingan pihak-pihak yang terlibat.
Konflik sebenarnya berlaku
dalam kehidupan manusia sama ada dalam institusi formal atau tidak formal.
Apabila berlaku pertentangan yang tidak ada kata kesepakatan, hingga
menimbulkan konflik kontroversi antara pihak yang terlibat dalam organisasi,
maka bermula kisah baru iaitu timbulnya krisis yang tidak dipertimbangkan
dengan wajar malahan lebih bersifat emosional.
Maka itu, untuk mengelak
konflik berterusan sehingga dikuasai emosi tidak stabil, amalkan sikap tanpa
prejudis dalam berkomunikasi. Sikap tanpa prejudis akan memberi kelegaan
berfikir dan mencambahkan kematangan.
No comments:
Post a Comment